Повернутися до звичайного режиму

Методика інтерактивного уроку З МАТЕМАТИКИ

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ТИПОЛОГІЇ ТА СТРУКТУРИ УРОКІВ

Жоден з уроків, навіть проведених одним і тим самим учителем з використанням однакових технологій, методів, прийомів ти засобів нивчання, не буде повністю відтворювати будь-який інший.
Проте говорити про уроки, а тим більше про уроки інноваційні, неможливо, не поділивши їх на групи за якимись ознаками.

Сучасна класифікація уроків:

  • за дидактичною метою
  • за метою організації пізнавальної діяльності
  • за основними етапами навчального процесу
  • за методами навчання
  • за способами організації навчальної діяльності учнів.

/Files/images/99284409.gif

Дидактична мета є найважливішою складовою, пусковим моментом процесу навчання, тому класифікація за цією ознакою найбільш близька до реального уроку.

У цій класифікації розрізняють:

  • уроки вивчення нового навчального матеріалу
  • уроки формування і вдосконалення вмінь та навичок
  • уроки закріплення та застосування знань, вмінь та навичок
  • уроки узагальнення та систематизації знань
  • уроки контролю і корекції знань, умінь та навичок
  • комбіновані уроки.

/Files/images/99284409.gif

ЩО ТАКЕ ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ

З'ясуємо загальну суть інтерактивного навчання і порівняємо його із загальновідомими, традиційними підходами до навчання.
Виходячи з мети, яку ми поставили перед собою, скористаємось основними моделями навчання, що існують у сучасній школі.

  • Активна модель навчання
  • Пасивна модель навчання – низький рівень активності учнів, без самостійної творчості
  • Інтерактивна модель навчання

/Files/images/99284409.gif

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ТИПОЛОГІЇ ТА СТРУКТУРИ УРОКІВ

Питання вибору типу і, відповідно, структури уроку (його складових елементів, кроків, які треба здійснити для досягнення дидактичної мети) потребує ретельного обмірковування і врахування таких умов:

  • змісту навчального матеріалу,
  • віку учнів,
  • місця конкретного уроку в системі уроків з певної теми,
  • дидактичних можливостей і функцій різних методів та навчальних технологій.

Тобто спочатку вчитель визначає, що планує зробити, а потім — як і якими засобами.

/Files/images/99284409.gif

Моделі навчання

1. Пасивна модель навчання
Учень виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти й відтворити матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника тощо — джерелом правильних знань. До відповідних методів навчання належать методи, за яких учні лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань.
2. Активна модель навчання
Такий тип навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів-Учень виступає «суб'єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (часто домашні), запитаний від учня до вчителя і навпаки, що розвивають творче мислення-
3. Інтерактивна модель навчання
Навчильний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють.

/Files/images/99284409.gif

«Піраміда навчання»

  • Лекція— 5%засвоєння
  • Читання — 10% засвоєння
  • Відео/аудіо матеріали — 20% засвоєння
  • Демонстрація — 30% засвоєння
  • Дискусійні групи — 50% засвоєння
  • Практика через дію—75% засвоєння
  • Навчання інши, застосування отриманих знань відразу ж — 90% засвоєння

Як правило, сучасна система навчання чекає від учителя охоплення великого обсягу інформації й орієнтована на «знання» і «розуміння».
Неможливо одній людині знати все навіть у якійсь вузькій галузі знання. До того ж, як відомо, численні факти добре запам'ятовують комп'ютери.
Учні ж повинні мати інші навички:

  • думати,
  • розуміти суть речей,
  • осмислювати ідеї й концепції і вже на основі цього вміти шукати потрібну інформацію,
  • трактувати її і застосовувати в конкретних умовах.

Цьому саме і сприяють інтерактивні технології.
Проте, наприклад, робота учнів у групах та парах, взаємонавчання учнів у парах змінного складу, дає разючі результати. Та взаємонавчання учнів також має і свої слабкі сторони, які необхідно враховувати, використовуючи цю технологію.

/Files/images/99284409.gif

Для того щоб подолати складності застосування окремих інтерактивних технологій і перетворити їхні слабкі сторони в сильні, треба пам'ятати:

1. Інтерактивна взаємодія потребує певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготування як учням, так і педагогу. Як педагогу, так і учням треба звикнути до них. Можна навіть створити план поступового впровадження інтерактивного навчання. Краще старанно підготувати кілька інтерактивних занять у навчальному році, ніж часто проводити наспіх підготовлені «ігри».

2. Можна провести з учнями особливе «організаційне заняття» і створити разом із ними «правила роботи в класі». Налаштуйте учнів на старанну підготовку до інтерактивних занять. Використовуйте спочатку прості інтерактивні технології — робота в парах, малих групах, мозковий штурм тощо. Коли у вас і в учнів з'явиться досвід подібної роботи, такі заняття будуть проходити набагато легше, а підготовка не потребуватиме багато часу.

3. Використання інтерактивного навчання не самоціль. Це лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати особистісно-орієнтоване навчання.

4. Якщо застосування вами інтерактивної моделі у конкретному класі веде до протилежних результатів, треба переглянути вашу стратегію й обережно підходити до її використання.

5. Деяким вчителям іноді складно розкривати себе перед школярами, висловлювати своє особисте ставлення до матеріалу, показувати некомпетентність у деяких питаннях. Безумовно, не всі вчителі «створені» для інтерактивного навчання. Проте використання його дає можливість для фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями.

Зробити перший крок допоможе сам новий підхід до навчання та його цілей, за якого вчитель відверто може визнати себе не спеціалістом і одержати «право» не знати відповіді на ті чи інші запитання (до того ж багато запитань з будь-якого предмета не мають однозначної або єдино правильної відповіді).
З іншого боку, після кількох старанно підготовлених уроків викладач зможе відчути, як змінилося ставлення до нього учнів, а також сама атмосфера у класі — і це послужить додатковим стимулом до роботи з інтерактивними технологіями.

/Files/images/99284409.gif

Кiлькiсть переглядiв: 1703

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.